Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 2012

ΠΩΣ ΛΥΝΩ ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ



Όταν έχω να λύσω ένα πρόβλημα ακολουθώ τα παρακάτω βήματα:
1)     Διαβάζω προσεκτικά  το πρόβλημα και κατανοώ τι μου λέει. Διαχωρίζω τα δεδομένα από τα ζητούμενα και το ξαναδιαβάζω για να το κατανοήσω καλά.
2)     Καταστρώνω ένα σχέδιο για να λύσω το πρόβλημα. Πρώτα θα κάνω αυτό, έπειτα εκείνο. Κάνω ένα βοηθητικό σχέδιο, αν χρειάζεται. Βεβαιώνομαι πως η λύση του προβλήματος είναι δυνατή.
3)     Εκτελώ το σχέδιό μου κάνοντας τις πράξεις που χρειάζονται με τη σωστή σειρά. Βεβαιώνομαι πως τα αποτελέσματα των πράξεων μου είναι σωστά.
4)     Απαντώ ολοκληρωμένα στα ζητούμενα του προβλήματος. Ελέγχω αν η απάντησή μου φαίνεται «λογική».
Σημειώσεις:
1)       Για την κατανόηση του προβλήματος χρειάζεται λογική. Πρέπει να συγκεντρωθώ σε αυτά που μου λέει το πρόβλημα, γι’ αυτό όταν λύνω προβλήματα πρέπει να μην αποσπάει τη συγκέντρωσή μου τίποτα (κάποιος θόρυβος, ένας συμμαθητής μου που μου μιλάει, η κοιλιά μου που μπορεί να πονάει, η νύστα αν δεν έχω κοιμηθεί καλά, ο θυμός μου για κάτι που με πείραξε κτλ.)
2)       Στην κατάστρωση σχεδίου λύσης για το πρόβλημα μετράει πολύ η προηγούμενη εμπειρία. Γι’ αυτό προσέχω όταν λύνουμε προβλήματα στην τάξη και μαθαίνω λύνοντας προβλήματα. Μετά θα μπορώ κι εγώ να λύσω κάποιο παρόμοιο πρόβλημα αν χρειαστεί. Κάθε πρόβλημα κρύβει μέσα του ένα «δώρο».
3)       Η εκτέλεση των πράξεων απαιτεί καλή εξάσκηση και αυτοπεποίθηση. Για το λόγο αυτό εξασκούμαι στις αριθμητικές πράξεις στον ελεύθερο χρόνο μου και σιγουρεύομαι για το αποτέλεσμα κάνοντας δοκιμή. Βέβαια εκτός από τις πράξεις θα μου χρειαστεί και η θεωρία (π.χ. τι είναι κλάσμα, ποια είναι τα γεωμετρικά σχήματα, πόσες έδρες έχει ένας κύβος). Το βοηθητικό σχέδιο (ένα σκαρίφημα) πολλές φορές μπορεί να με βοηθήσει τόσο στην κατανόηση, όσο και στη λύση ενός προβλήματος.
4)       Πριν απαντήσω στο πρόβλημά μου, ξαναδιαβάζω προσεκτικά την ερώτηση (ή τις ερωτήσεις) και μετά απαντάω διατυπώνοντας ολοκληρωμένα την απάντησή μου. Δεν ξεχνώ να βάζω  και μονάδες στα αποτελέσματά μου. Π.χ. όχι ένα «ξερό»  40, αλλά 40 μέτρα ή 40 παλληκάρια!
Και κάτι τελευταίο, μα πολύ σημαντικό:
Η  καλύτερη λύση σε ένα πρόβλημα είναι αυτή που είναι η πιο απλή. Αν μπορώ να το λύσω με λίγες πράξεις είναι προτιμότερο από το να μπλεχτώ σε ένα λαβύρινθο υπολογισμών!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου