Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2017

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΜΑΤΟΣ

http://atheo.gr/%ce%bc%cf%85%cf%83%cf%84%ce%ae%cf%81%ce%b9%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b1%ce%b3%ce%b9%ce%b1%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%ba%ce%ac%ce%b8%ce%b5-%cf%80%ce%bb%ce%b5%cf%85%cf%81%ce%ac%cf%82-%cf%84%ce%b7/

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSA104/699/4612,20922/extras/html/kef5_en23_eisagogiki_parousiasi_popup.htm

https://www.youtube.com/watch?v=ZMJu8TT_qgA

Οι συμβολισμοί του Βαπτίσματος


Ένα απο τα επτά μυστήρια της ορθόδοξης εκκλησίας η βάπτιση σηματοδοτεί την την εισαγωγή του πιστού στο σώμα της. Η λέξη βάπτισμα προέρχεται από το ρήμα βάπτω/βαπτίζω που σημαίνει «βυθίζω συχνά ή έντονα, βουτάω, καταδύω».
Η Βάπτιση υπήρχε σαν μεμονωμένη πράξη από την εποχή της Καινής Διαθήκης και αφορούσε βάπτισμα ενηλίκων, ο νηπιοβαπτισμός επικράτησε από τον 6ο αιώνα και έγινε γενικότερα αποδεκτός κατά τον 13ο αιώνα.


Τα παιδιά δεν πρέπει να μένουν ή και να πεθαίνουν αβάπτιστα, αφού για την εκκλησία είναι ευθύς εξ αρχής αναπόσπαστα μέλη της. Το θέμα ότι το μυστήριο της βάπτισης γίνεται ανεξάρτητα από την επιθυμία τους αντιμετωπίζεται με τη βάσιμη θέση ότι το βάπτισμα σαν γέννηση είναι χάρισμα, και θεραπεύει τη φύση και όχι τη βούληση του ανθρώπου.
Έτσι έχουμε σαν αποτέλεσμα την εν Χριστώ αναγέννηση μας να γίνεται χωρίς την συμβολή της δικής μας θέλησης, όπως ακριβώς έτσι γίνεται και η φυσική μας γέννηση που και αυτή πάλι γίνεται χωρίς την δική μας θέληση.

Η σημασία του ονόματος

Η ονοματοδοσία δεν ταυτίζεται και δεν έχει καμία σχέση με το βάπτισμα. Θυμίζει την παλιά πράξη της εκκλησίας στην οποία οι κατηχούμενοι σαν ένδειξη αποκοπής από την ματαιότητα του κόσμου, έπαιρναν το όνομα με την εγγραφή τους στους καταλόγους αυτών που πρόκειται να βαπτιστούν στην κατ’ εξοχή ημέρα που γινόταν οι βαπτίσεις της εποχής εκείνης, το Πάσχα. Ακόμη αποτελεί μίμηση του Χριστού, που πήρε το όνομα Ιησούς την όγδοη μέρα μετά από την γέννηση του.
Το όνομά μας, το οποίο αγιάζεται από το όνομα του Χριστού, είναι δηλωτικό της προσωπικότητας μας και της χριστιανικής μας ταυτότητας.
Σημαίνει ακόμη ότι η εκκλησία μας εντάσσει στην κοινωνία των αγίων, των οποίων ο κάθε ένας από εμάς φέρει και ένα όνομά τους, και θέτει σαν στόχο και όραμα τη μεταμόρφωση της ζωής μας και την προοπτική της όγδοης μέρας που είναι και η βασιλεία του Θεού.
Έτσι κάθε φορά που γιορτάζουμε το όνομά μας ανανεώνουμε συγχρόνως και αυτή την ελπίδα.

Ο ρόλος του ανάδοχου
Ο ανάδοχος είναι ο εγγυητής απέναντι στην Εκκλη­σία, που αναπληρώνει την έλλειψη βούλη­σης τού νηπίου και ομολογεί πίστη εξ ονόμα­τος του. Ομολογεί βέβαια πίστη Ορθόδοξη Χριστιανική και αναλαμβάνει την υποχρέωση να διδάξει στο παιδί, μαζί με τους γονείς του, μόλις έλθει σε κατάλληλη ηλικία, το περιεχόμενο της πίστεως μας.
Το πρόσωπο τού αναδόχου είναι ιερό, συνάπτει δεσμούς πνευματικής συγγένειας με το παιδί και την οικο­γένεια του


Λάδι εξορκισμού

Το λάδι αγιαζόμενο γίνεται εξορκιστικό μέσο. Θεραπεύει τα τραύματα της αμαρτίας, , θωρακίζει τα σώματα των αθλητών του Χριστού. Η βαθύτερη σημασία της άλειψης με λάδι κατά τη στιγμή της βάπτισης, είναι να τονιστεί η έννοια του αγώνα του βαπτιζόμενου μετά το βάπτισμα. Επιπλέον, σημαίνει το έλεος και τη χάρη του Θεού, καθώς και τη δύναμη που λαμβάνει ο νεοφώτιστος ενόψει των πνευματικών αγώνων για την τελείωσή του. Η επάλειψη ολόκληρου του σώματος συμβολίζει την ανάπλαση και την αναδημιουργία του ανθρώπου μέσω του βαπτίσματος.
Το λάδι για τη βάπτιση πρέπει να είναι αγνό παρθένο ελαιόλαδο, γιατί αυτό επιβάλει και ο συμβολισμός του στο μυστήριο.

Νερό – βάπτιση

Το νερό είναι σύμβολο του καθαρισμού λόγω της φυσικής του ιδιότητας να καθαρίζει, σύμβολο της ζωής, γιατί χωρίς αυτό ζωή δεν υπάρχει, και σύμβολο του θανάτου, επειδή πνίγει, σκοτώνει και εκμηδενίζει.
Στο βάπτισμα με τη δύναμη του αγίου Πνεύματος γίνεται πνευματικό και άγιο, ικανό να αγιάζει, εικόνα του θανάτου και της ανάστασης του Χριστού, «τάφος και μήτηρ». Έτσι με τις τρεις καταδύσεις συνθάπτεται ο άνθρωπος με τον Χριστό συμβολικά. Με τις τρεις καταδύσεις συνανασταίνεται μαζί του συμβολικά.
Η σωτηρία όμως είναι πραγματική. Πεθαίνει στο νερό ο παλαιός άνθρωπος και όπως στην πρώτη δημιουργία του κόσμου μέσα από το νερό ξεπήδησε η ζωή, έτσι και στο βάπτισμα, που είναι η δεύτερη δημιουργία, μέσα από το νερό, με τη δύναμη και τη χάρη της αγίας Τριάδας στο όνομα της οποίας βαπτιζόμαστε, ξεπηδά η νέα εν Χριστώ ζωή.

Μύρο – Χρίσμα

Είναι η ευωδιά του Χριστού και η σφραγίδα της δωρεάς του αγίου Πνεύματος. Χρισμένοι το άγιο μύρο πλέον, μετέχουμε στο χρίσμα του Χριστού που χρίσθηκε με το άγιο Πνεύμα και με την πνευματική σφραγίδα τυπώνονται στην ψυχή μας τα θεία δώρα, που μαρτυρούν ότι είμαστε παιδιά του Θεού.
Με τη χάρη του αγίου Πνεύματος είναι δυνατή η νέα ζωή και η ένταξη μας στην κοινωνία των πιστών, την Εκκλησία.
Στην ορθόδοξη παράδοση η σειρά τέλεσης των μυστηρίων είναι: Βάπτισμα, χρίσμα. Θεία ευχαριστία.
Ουδέποτε τέθηκε θέμα διάκρισης τους, όπως σε άλλες χριστιανικές ομολογίες.

Ενδύματα

Τα βαπτιστικά ενδύματα, τα φωτικά, πρέπει να είναι λευκά ή να έχουν μεταξύ των άλλων και λευκό χρώμα.
Το λευκό χρώμα συμβολίζει τη λαμπρότητα της ψυχής. Στο λευκό χρώμα η Εκκλησία βλέπει τη λευκή στολή των αγίων και των μαρτύρων στο παράδεισο, τα λευκά ενδύματα των αγγέλων στην ανάσταση και την ανάληψη, τα ιμάτια του μεταμορφωμένου Χριστού τον οποίο ντύνεται ο νεοφώτιστος.


Σταυρός

Εκφράζει το "Χριστώ Συνεσταύρωμα", το πνεύμα της θυσίας και της αυταπάρνησης που συνεπάγεται η νέα εν Χριστώ ζωή.

Λαμπάδα

Είναι το σύμβολο του φωτισμού του Χριστού, μαρτυρία της αίγλης και της δόξας που δεχόμαστε από το θεό.
Μαρτυρικά
Συμβολίζουν το ότι το παιδί είναι πια χριστιανός και όλοι φορούν το σύμβολο του χριστιανισμού, δηλαδή το σταυρό (σε βραχιολάκι, μπρελοκάκι, παραμανίτσα κλπ.) Καθιστούν τους παρευρισκόμενους μάρτυρες του μυστηρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου